Wiskunde: een race tegen de planning

Net als in CSI of Flikken Maastricht een moord oplossen tijdens je wiskundeles. Dit gebeurde op een school in Den Haag. De leerlingen moesten hoeken en lijnen uitrekenen, waarna ze konden zien of het slachtoffer stond of zat op het moment dat het vermoord was. Hierdoor weten de rechercheurs of de dader koelbloedig iemand vermoordde of dat hij dat uit zelfverdediging deed. Dit gebeurde voor een campagne om het imago van wiskunde op te krikken. Scholieren.com schreef hier een artikel over.

Ik heb zelf niet zo heel veel met wiskunde. Meestal vind ik het best wel saai en vind ik het moeilijk om mijn aandacht erbij te houden. Dit lijkt mij daarentegen best wel leuk om te doen. Hiervoor zou ik niet zo snel hebben bedacht dat je wiskunde nodig hebt voor een politieonderzoek, maar blijkbaar wel.

Haal die campagne maar naar mijn school toe, zou je zeggen. Prettige afwisseling op de wiskundeles. Toch denk ik dat dat niet zo snel gaat gebeuren. Een groot probleem wat ik aan zie komen is tijd. Onze wiskunde lessen hebben namelijk een enorm strakke planning. We worden als een stel opgejaagde beesten door het boek heen gesleurd. Toen wiskunde laatst een paar keer uitviel moesten we het hoofdstuk erna in record tempo maken. Gelukkig was het een best makkelijk hoofdstuk, maar wat als het moeilijker wordt. Ook vorig jaar hebben we in de laatste paar weken een half hoofdstuk overgeslagen omdat er gewoon weg geen tijd voor was. Hierdoor wordt er nu gezeurd over het feit dat we te weinig voorkennis hebben. In andere lessen is er nog wel eens tijd voor iets leuks, maar bij wiskunde is het alleen maar heel hard doorwerken om de planning te halen.

Een oplossing hiervoor? Daar moet ik nog maar eens over nadenken. Meer wiskunde lessen zou een mogelijkheid zijn, al zit ik daar echt niet op te wachten. We zitten naar mijn weten al lang genoeg op school. De stof inkorten en herhalingsvragen overslaan zou voor veel mensen wel kunnen, maar daar stoot je de leerlingen die veel moeite hebben met wiskunde mee voor het hoofd. De enige oplossing die overblijft is dus maar hard door gaan met wiskunde, en geen CSI spelen in de les. Jammer, want waarschijnlijk worden mensen enthousiaster door dit project en werken ze daardoor harder. Misschien toch maar voorleggen aan mijn leraar dan, op hoop van zege.

4 reacties to “Wiskunde: een race tegen de planning”

  1. Over je vraag over die letters, ik zou het niet weten xd maar je kunt kijken in die lijst van sites op mijn blog ..

  2. haha heel tof!

    Ik heb het oorbellenrekje ooit een keer op mijn verjaardag gekregen, dus ik kan je niet verder helpen. Sorry!

Geef een reactie

