Vrijwillig een beugel?

Een beugel: zo’n ding dat niemand vrijwillig wilt dragen, maar toch moet bijna iedereen het. Ga ik het dan toch vrijwillig krijgen, wie weet? Wel of geen beugel?

Afgelopen maandag was ik bij de orthodontist omdat ik daar heen was verwezen door de tandarts. De vrouw vroeg waarom ik een beugel moest en eigenlijk wist ik het niet. Daar is zij toch voor, om dat te bedenken? Waarschijnlijk omdat ik een beetje een overbeet heb, vertelde ik aan haar. Daarna kwam er een kruisverhoor. Had ik wel eens last van die overbeet? Praatte ik moeilijk? Was slikken moeilijk? Nee, eigenlijk heb en had ik er nog nooit last van gehad. Voor de orthodontist was het nu wel bijna duidelijk, ik heb niet heel erg hard een beugel nodig. Toch bekeek ze mijn tanden nog even. Het kwam erop neer dat ik net binnen de ‘gevarenzone’ zit. Ik hoef dus net geen beugel.

Dan nu, waarom twijfel ik dan nu over een beugel nemen? Je zou toch denken dat niemand dat vrijwillig doet. Eigenlijk gaat het allemaal om het schoonheidsideaal, want met een beugel wordt mijn gebit toch mooier. Wil ik daarvoor anderhalf jaar met ijzer in mijn mond lopen? Ik denk het eigenlijk niet. Ik heb me nooit gestoord aan mijn gebit. Maar wat als ik achttien ben? Misschien vind ik mijn gebit dan opeens heel lelijk en wenste ik dat ik op mijn viertiende wel een beugel had gehad. Het voordeel is dus: mijn gebit wordt mooier. De nadelen: het is best pijnlijk, het ziet er niet supermooi uit (niets tegen mensen die wel een beugel hebben, ik vind het echt niet lelijk hoor!) en iedereen die ik ken heeft al een beugel gehad. Ik zou nu pas beginnen, en kom er dus een beetje laat mee.

Meer nadelen dan voordelen. Ik neig nu ook naar geen beugel, want ik stoor me niet aan mijn gebit. Maar toch, wat als ik over een paar jaar hele erge spijt heb en wilde dat ik wel een beugel had gehad?

Eigenlijk is het best raar, dat ik toch ergens wel bereid zou zijn om pijn te leiden (een beugel doet pijn tot zover ik weet) alleen maar om er mooier uit te zien. Is dat dan toch zo belangrijk? 

Wat zou jij doen? Wel of geen beugel?

3 reacties to “Vrijwillig een beugel?”

  1. Ik heb het ook min of meer vrijwillig gedaan. Het was niet helemaal nodig, maar ik vond dat het mooier kan dus heb het maar wel gedaan. haha. Je bent dus niet de enige.

  2. En dat een beugel pijn doet valt mee.. dat is eigenlijk alleen na de controle die je 1x in de maand hebt. Zoveel pijn heb je dus niet. (in ieder geval bij een blokjes).

    Ik ben trouwens ook later dan de rest van mijn klas maar ja, zelf heb ik er niet echt last van ofzo.

    Ik zou het gewoon doen

Geef een reactie

